Fék |

+3630 9404 803


Fék

A fékek a jármű lassítására, megállítására és rögzítésére szolgálnak. A lassítás és megállítás feladatát az üzemi fékberendezés látja el, amit a jármű vezetője a fékpedál segítségével vezérel. A magára hagyott jármű gurulásának megakadályozására szolgál a rögzítőfék.

A megfelelő fékhatás a biztonságos közlekedés alapfeltétele.

Az autótulajdonosok a következő sorrendbe állították a biztonság legfontosabb tényezőit egy piackutatás során:
1. fék, 2. gumiabroncs, 3. biztonsági öv, 4. világítás, 5. kormányzás és utoljára a lengéscsillapító.

Az emberek többsége szerint a fék, mint a biztonság legfontosabb eleme az első helyen áll – és mégis hanyagul kezelik. Néhányan rosszul értelmezett spórolásból, ezermester módjára, házilagosan barkácsolják a féket. Pedig ez a mentalitás nagyon veszélyes következményekkel járhat.

Fékbetét

(karbantartást nem igényel, általában cserétől cseréig szakszerű szerelés esetén problémamentesen használható)
A fékbetétnek a fékezés során igen nagy teljesítményt kell kifejteniük. Ha a fékbetétek vastagsága a minimális 3 mm alá csökken, akkor az optimális fékhatás már nem biztosított. Ezért rendkívül fontos a megfelelő minőség és a precíz, szakszerű szerelés. Egy szakszerűen szerelt fék a rendeltetésszerű használat során a fékbetét teljes élettartama alatt biztosítja az új fék alkatrésszel megegyező hatást. Kivétel, ha nagy sebességről 3-szor, 4-szer durván lefékezik, ilyenkor a fékbetét megég.

Féktárcsa

(karbantartást nem igényel, általában cserétől cseréig szakszerű szerelés esetén problémamentesen használható)
Minden autótípusnál meghatározzák a gyártók a minimális féktárcsa vastagságot, fékdob átmérőt. Egy első féktárcsa optimális élettartama általában 70-100.000 kilométer, a fékbetété30-50.000 kilométer. A hátsó féktárcsa élet-tartama típustól függően 60-160.000 kilométer, a fékbetété 30-80.000 kilométer.
Egy átlagos féktárcsa kopása max. 2 mm az újhoz képest, de egyes típusoknál 3 mm is lehet. Nem ritka a 2-3 esetleg 4 mm-rel túlszabályozott tárcsa sem.
A túlszabályozott vagy méter alatti tárcsa rossz hőelvezetést biztosít, a féktárcsa elreped, deformálódik, a fékolaj felforrhat.

Dobfék

Élettartama 10-20.000 kilométeres karbantartás mellett általában 100-150.000 kilométer.Ennek megtétele után viszont kompletten cserélni kell mindent – a dobokat, a fékpofát, a munkahengereket és a kézifékkötelet.
Egy méret alá szabályozott fék a fékpadi mérésen megfelelő, de vajon éles helyzetben, terhelés alatt hogyan viselkedik?