Kipufogó |

+3630 9404 803


Kipufogó

A kipufogó rendszer az autó egyik legelfeledettebb eleme, hacsak nem lyukad ki vagy szakad le, mely jelenségek nagy zajjal járnak, egyáltalán nem foglalkozunk vele.
Mindennek ellenére a kipufogó az autó azon része, mely az egyik legnagyobb terhelést kapja.
Szélsőséges hatásokat kell elviselnie, mint a nagyfokú, gyors hőmérsékletváltozás, nagymértékű vibráció, károsító hatások, korrózió.
A járművek károsanyag-kibocsátására vonatkozó, 2005 januárjában életbe léptetett új európai szabályzás (Euro I, II, III és Euro IV) miatt mind a kipufogórendszer egésze, mind annak egyes elemei rendkívül fontossá váltak, hiszen közvetlen hatást gyakorolnak a motor fogyasztására.
A tökéletes kipufogó rendszer biztosítja, hogy a levegő-üzemanyag arány mindig helyesen megválasztott legyen, és a motor optimális üzemanyag fogyasztás mellett maximális teljesítményt fejtsen ki. Ezek a tényezők meghosszabbítják a motor más fontos részeinek életciklusát – a szelepekét, a kipufogó dobokét, a katalizátorét és a lambda szondáét.
Az Európai Unió tagországaiban a benzinüzemű motorok esetén 1993-tól, a Diesel motorok esetében pedig 1997-től kötelező minden új járművet katalizátorral felszerelni.

A kipufogó részei:

•    Kipufogó csonk
•    Leömlő
•    Flexibilis cső
•    Katalizátor
•    Középső kipufogó dob
•    Hátsó hangtompító kipufogó dob
•    Rögzítő és felfüggesztő elemek

A rövid utak és az alkalmankénti használat jobban igénybe veszi a kipufogót a lecsapódó savas kondenzvíz miatt.
Hosszabb út során a kipufogó rendszer átmelegszik, a kondenzvíz elpárolog megnövelve a rendszer élettartamát.
A flexibilis cső szerepe: függetleníteni a kipufogót a motor rezgéseitől. Ennek hiányában a kipufogó eltörne.
A katalizátor feladata, hogy a motorból távozó káros kipufogó gázokat lecsökkentse. A katalizátor átlagos élettartama kb. 160.000 kilométer. Ezt nagy mértékben befolyásolja a motor műszaki állapota.

A kipufogórendszerek három fő funkciója:

1. A modern kipufogó rendszerek – a katalizátor révén – akár 75%-kal csökkentik a kibocsátott káros anyag mennyiséget.
2. Tompítják az autó által kibocsátott zajt. Sérült, elhasználódott kipufogórendszerrel a kibocsátott zaj, extrém mértékben megnőhet.
3. elősegítik az optimális teljesítmény-leadást, mivel folyamatosan gázelvezetést biztosítanak a motorból.

Javaslatok, melyekkel megnövelhetjük kipufogórendszerünk élettartamát:

- kerüljük a rossz utakat, köveket, kavicsokat
- kerüljük a rövid utakat, mivel rövid idő alatt a rendszer nem éri el az üzemi hőmérsékletet, így leállítás után a lecsapódó víz korrodálja a kipufogót
- csak jó minőségű, homologizált rendszert vásároljunk
- a beszerelést bízzuk szakemberre

Lambda szonda

A lambda szonda a katalizátor előtt és után kerül beépítésre.
Feladata a kipufogógáz oxigén tartalmának mérése. A szonda befolyásolja a fogyasztást is, indulás után kezd hatékonyan működni, amikor elérte a min. 300 oC-ot. Ha a szonda meghibásodik, akkor a katalizátor is károsodik.