Olajszerviz |

+3630 9404 803


Olajszerviz

Olajszűrő

Az olaj megválasztása elsődleges fontosságú a gépkocsi biztonságos működése szempontjából. A motorolaj szempontjából a városi üzemeltetés a legextrémebb terhelést jelenti. A rendszeres rövidtávú utak esetén (kb. 5-10 km-esek) a hideg-indítások – ha minimálisan is – hígítják a motorolajat, főleg a benzin üzemű gépkocsiknál. Ez esetben az olaj kenőképessége romlik.

Amennyiben romlik az olaj kenőképessége, úgy növekszik a belső súrlódás és a hőmérséklet emelkedik. Ennek hatására az olaj megég, kokszosodik, iszaposodik. Az olajiszap és a koksz hatására a dugattyúgyűrűk besülnek. Az iszap hatására az olajcsatornák beszűkülnek, eltömődnek. Drasztikusan romlik a kenés és a hőelvezetés. A besült dugattyúgyűrűk mellett a forró kipufogógázok lefújnak a karterba égetve az olajat... és ez a folyamat kezdődik elölről újra és újra mindaddig, amíg a motor bírja. Hidrotőkés motoroknál – pl. az Opelnél – a hidrotőke a szelephézagot állítja. Ha eliszaposodik, kb. 70.000-80.000 Ft-ba kerül a cseréje. A garantáltan jó minőségű olaj és a gyenge minőségű olaj közötti megtakarítás csak a felét fedezi a javítási költségnek. Az iszapos motor a katalizátort és a lambdaszondát károsítja, nem beszélve a megnövekedett üzem-anyag fogyasztásról. A dízel üzemű autóknál a rossz porlasztásból adódó koromképződés is hasonló problémát okoz. Ezért van nagyon nagy jelentősége a gyártók által előírt motorolaj használatának.

Motorolajokkal szembeni elvárás:

•    Korrózió védelem, az oxigén távoltartása
•    Alacsony legyen a párolgása
•    Csökkentse a súrlódást
•    Üzemanyag takarékosság – FE (fuel economy) főleg kis hengerűrtartalmú motoroknál alkalmazzák
•    Növekvő olajcsere periódusok – nagyobb teljesítményű olajokra van szükség
•    Oldja és lebegtesse a motorban keletkező szennyeződést – olajcsere alkalmával a szennyeződés kiürül a motorból
•    Legyen jó a hőelvezető képessége
•    Ne károsítsa a katalizátort
•    Ne habosodjon
•    Utántölthető legyen – hosszabb csereperiódus alatt több olaj fogy
•    Jó nyírási tulajdonsággal rendelkezzen
•    Ne savasodjon – magas kéntartalom a töredékére csökkenti a csere-periódust

Az olajcseréről általában:

•    1993 után az összes autóba megfelelő minőségű a 10W40 félszintetikus olaj
•    1999 után minden autóba az 5W40 szintetikus olaj a megfelelő

A csere előtt a gyártó előírásait minden esetben be kell tartani.
Nem megfelelő motorolaj használatával 200.000 km-ről 60.000 km-re is lecsökkenhet a részecske-szűrő élettartama.
A motorolaj az egyik legolcsóbb és a legfontosabb "alkatrésze" a gépkocsinak.
Aki hosszabb ideig szeretné használni az autóját, annak érdemes fokozott figyelmet szentelnie az olajcserékre. Az autógyártók közlik a normál és a fokozott igénybevétel melletti (városi, rövid utak) intervallumot.

Pár szó a viszkozitásról:

A motorolajok csomagolásán feltüntetett két érték (pl.: 10w40) közül a legelső szám az alacsony hőmérsékleten, indításkor, a második szám pedig üzemi hőmérsékleten, 100 Co –on mért viszkozitásra utal.
A viszkozitás a motorolajok legfontosabb mérőszáma, azaz a folyási ellenállás. Az alacsony viszkozitású folyadék könnyen folyik, akár a víz, a magas viszkozitású pedig nehezen, akár a méz.