Oszcilloszkópos mérések |

+3630 9404 803


Oszcilloszkópos mérések

Szakmánkban talán sokan elbizonytalanodnak, mikor oszcilloszkóp használatára kerül sor, ezzel szemben, hogy költséghatékonyan csak a hibás alkatrészt cseréljük, szükségessé válik.
Előfordul, hogy a soros diagnosztika nem ad teljes képet a felmerülő hiba megállapításában, ilyen esetekben válik szükségessé az oszcilloszkóp, melynek segítségével láthatóvá tehetjük azokat a kivezérelni vagy fogadni kívánt jeleket, melyek egy adott alkatrész működését, vagy épp nem működését bizonyíthatják.
Vehetünk példaképp egy lambda szondát:
Tegyük fel, hogy egy gyári szintű soros diagnosztikai szoftverrel lambda szonda hibás jelére utaló hibát olvasunk ki. Ekkor legtöbben már rendelik is az új alkatrészt, majd a csere után kezdik vajat nő a fejüket, mert a hiba nem szűnt meg.
A jármű számítógépe nem képes pontosabban behatárolni a hibát, ezért egy ilyen információ kevés ahhoz, hogy egyértelműen behatároljuk a hibás alkatrészt. Tehát a következő lépés, oszcilloszkóppal leellenőrizni, mélyebben keresni az okokat. Ehhez természetesen ismerni kell e jeladó pontos működését, hogy az oszcilloszkóp által látott jelet értelmezni tudjuk. Meglehet, hogy a szonda nem hibás, csak a jármű Vezérlőegysége a kapott jelet nem tudja értelmezni. Ez akkor is előfordulhat, ha a jármű valahol falsot szív. Hiába cserélünk szondát, nem mellesleg drága pénzért, a hiba nem szűnik meg, nem megfelelő hozzáértésnél ilyenkor akár két szondát is beszerelnek, "hátha az új is rossz" alapon!
Megfelelő gyakorlattal és egy oszcilloszkóppal rögtön kiderülhet, hogy teljesen más irányban kell a hibát keresni, ezzel kis idő ráfordítással felesleges kiadásokat és időt takarítunk mind magunknak mind a gépjármű tulajdonosának.
Oszcilloszkóp általi mérések:
Kipufogó lengésvizsgálat:
Ennél a mérési folyamatnál nyomáslengés-mérő segítségével mérjük a kibocsátott kipufogó gáz lengéseit. Ebből az értékből a hengerben lefolyó égés milyenségére következtethetünk.
Szívócső lengésvizsgálat:
Ez esetben például a szívószelepek megfelelő időben történő nyitását illetve zárását tudjuk figyelemmel követni.
Kompressziómérés oszcilloszkóppal:
Hagyományos kompresszió mérésnél csak a sűrítési nyomás maximumát lehet megállapítani. Egy oszcilloszkóppos nyomásmérés esetében bármely időpillanatban figyelemmel kisérhetjük minden ütem karakterisztikáját.
Amint a képen látható, egy alapjáraton mért motor egyik hengerében ( a sötétebb színű) lényegesen kevesebb nyomás van, mint a halványabb normál henger esetében. Tehát valahol vesztesegnek kell lennie. Ez egy hagyományos mérésnél nem derült ki.
CAN BUS diagnosztika:
Újabb fehér folt az autós szakmában, melyet láthatóvá tenni, oszcilloszkóppal a leg hatékonyabb.
Kipufogó nyomásmérés:
Ha a soros diagnosztikai műszer hibát nem is ír, mégis látványos teljesitmenyvesztesegunk van, előfordulhat a kipufogó eltömődése, melyet megfelelő eszközökkel szintén kiszűrhetünk.
Üzemanyag nyomásmérés:
Effektiv hengerteljesitmény vizsgálat:
Amint a fentiekben is jol lathato, egy oszcilloszkóppal egészen más megközelítésből pontosabb megállapításokra juthatunk, a jarmű csekély megbontásaval.
A képen jól látható a mért 8 hengeres motor egy-egy hengerének teljesítménye. Ami ennél a mérésnél fontos, hogy az időtartam kevesebb mint egy perc! A járművet pedig egyáltalán nem kell megbontani.